חדשות ואירועים

נטילת אחריות היא מעשה של תקווה

באירוע חגיגי בבית הנשיא, בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא קרן מנדל פרופסור יהודה ריינהרץ הושקו שתי תוכניות חדשות של יחידת בוגרות ובוגרי מנדל

​​מאיה בוזו שוורץ, מיכל הרצוג והנשיא יצחק הרצוג​מימין לשמאל: מאיה בוזו שוורץ, מנהלת יחידת בוגרות ובוגרי מנדל, מיכל הרצוג, הנשיא יצחק הרצוג ופרופסור יהודה ריינהרץ (צילום: שלומי אמסלם)

שתי תוכניות שפותחו ביחידת בוגרות ובוגרי מנדל הושקו בסוף חודש מאי בבית הנשיא. בתוכנית "מנהיגות נבחרת" משתתפים 22 בוגרות ובוגרים מכל גוני החברה הישראלית, שהחליטו לעבור לזירת המנהיגות הנבחרת. במסגרת התוכנית יתוודעו הבוגרות והבוגרים למגזר הציבורי ולשדרת המנהיגות הנבחרת, יזכו לליווי של בכירים לשעבר בזירה המקומית והציבורית ויתרגלו פרקטיקות וכלים מרכזיים, באופן שיאפשר הרחבה משמעותית של האימפקט שלהם על החברה הישראלית.

בתוכנית "עמדת מפתח" משתתפים 15 בוגרות ובוגרים העובדים במגזר הציבורי בדרגים בכירים, בעלי מוטת השפעה רחבה ורצון עז לחולל שינוי בשירות הציבורי. המשתתפות והמשתתפים, בעלי רקע וניסיון במגוון שדות חברתיים – חינוך, רווחה, בריאות, משפטים ועוד – מייצגים את פסיפס הזהויות המרכיבות את החברה הישראלית. התוכנית שואפת להעצים את השירות הציבורי באמצעות חיזוק עובדי ציבור בדרגות בכירות ויצירת חיבורים ביניהם, ולחזק את האתוס של עובדי השירות הציבורי באמצעות למידה, חשיבה, דיון ופעולה בסוגיות נבחרות המאתגרות את השירות הציבורי כיום.

יפעת הרמן, וטפה כנעאן ואלעד נבו יפעת הרמן, וטפה כנעאן ואלעד נבו (צילום: שלומי אמסלם)

"למחרת שבעה באוקטובר כינסתי את כל המנהלים ואמרתי להם: אנחנו לא יודעים לקראת מה אנחנו הולכים. לכולנו יש את הדאגות שלנו, ואני רוצה לדעת שכולכם בסדר", סיפרה בטקס יפעת הרמן, בוגרת תוכנית מנדל למנהיגות אזורית בצפון ומנהלת סניף ביטוח לאומי בחיפה, המונה כ-200 עובדים. "אני מבינה היום שמעשה המנהיגות שלי במלחמה הזאת זה הקשר שלי עם העובדים. כי ידעתי שככל שהם חזקים, יש להם יכולת לתת שירות לציבור. לתפיסתי, זה הבסיס של התוכנית שאנחנו משיקים פה היום. המגזר הציבורי נבחן לפי היכולות של העובדים שלו, ולכן המשימה שלנו היא לדאוג שאנחנו ועובדינו נהיה הכי טובים. זו בדיוק הסיבה שבגללה אני הולכת לתוכנית. אני יודעת שאני חוליה בשרשרת השירותים שמדינת ישראל נותנת ללקוחות שלה".

וטפה כנעאן, מובילת תחום החינוך הבלתי פורמלי במרכז "אקורד" ובוגרת תוכנית מנדל למנהיגות נוער, משתתפת בתוכנית "מנהיגות נבחרת": "אני חושבת שהגיע הזמן לבנות משהו חדש, ואני רוצה לקחת חלק בדבר החדש הזה: לשנות את השיח הציבורי, להגדיל את ייצוג המיעוטים, לדאוג לקבוצות המוחלשות ולדאוג לדמוקרטיה ולשוויון".

נוסף על התוכניות החדשות הושק פרויקט "לא ארחף בחלל - מסעות של תקוה" – אסופת מסות אישיות פרי עטם של 21 מבוגרות ובוגרי תוכניות המנהיגות של קרן מנדל-ישראל שנכתבו לאחר 7 באוקטובר.

מיכל הרצוג, הנשיא יצחק הרצוג, פרופסור יהודה ריינהרץ ובכל סרלוא מיכל הרצוג, הנשיא יצחק הרצוג, פרופסור יהודה ריינהרץ ובכל סרלואי (צילום: שלומי אמסלם)

אלעד נבו, תושב רמת הגולן ובוגר תוכנית מנדל למנהיגות חברתית בצפון, סיפר על הפרויקט: "הפרויקט 'לא ארחף בחלל' מבקש לתת מילים למעשים שנקטו 21 פעילים ופעילות חברתיים וחינוכיים בוגרי קרן מנדל בימים שלאחר שבעה באוקטובר. כך נפגשות נקודות מבט שונות על החברה הישראלית, מתוך עמדה מובהקת של תרומה, נתינה ואכפתיות. אלה מסות מלאות כאב אך מלאות תקווה, שמייצגות עמדה של עשייה בלתי מתפשרת למען החברה. המבחר הייחודי הזה מצליח לתת תמונה קליידוסקופית של העשייה והתקווה הישראלית, ולהזכיר לנו שאנחנו אחראיים על המציאות שתהיה פה".

פרופ' יהודה ריינהרץ, נשיא קרן מנדל, בירך את הבוגרות והבוגרים והתייחס למחויבותם לעשייה כאל מנוע המסייע לבנייה מחדש של אמון הציבור במוסדות המדינה. לדבריו, על מנהיגות מחויבת לראות את החברה הישראלית כשלם הגדול מסך חלקיו, ולא כאוסף של פרטים וקבוצות המתחרים על בלעדיות באחזקת נכסי העם והמדינה, ולהכיר בריבוי, במגוון, בשונות ובתלות ההדדית של הקבוצות השונות זו בזו. "כוחה של קהילת הבוגרות והבוגרים", אמר, "טמון בין היתר בשונות שבה וביכולתה לשמש מודל שבו יש מקום לכולם".

בסיום האירוע דיבר פרופ' משה הלברטל, חבר סגל בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית, על שליחות ציבורית כמעשה של תקווה. "אין דבר יותר נאצל ומרגש מהנכונות לנטילת אחריות ומהצעידה לקראת מנהיגות ציבורית, במיוחד בשעה של אתגר ומשבר. החברה הישראלית עברה שני משברים גדולים בעת האחרונה: משבר הרפורמה המשפטית ושבעה באוקטובר שהסב ועדיין מסב לנו כאב עצום. [...] נטילת אחריות היא מעשה של תקווה. אנחנו חברה שיש בה אי-הסכמות מאוד עמוקות. אחד האתגרים של מנהיגות ציבורית הוא להפוך את אי-ההסכמות למנוף לשגשוג, ולא לפירוק. אתם, עם יוזמותיכם ועם נכונותכם להיכנס לעול הזה, תעשו חיל. אתם מקור לתקווה ולעתיד טוב יותר", אמר פרופ' הלברטל.

בוגרות ובוגרי מנדל עם נשיא המדינה בוגרות ובוגרי מנדל עם נשיא המדינה, רעייתו, נשיא קרן מנדל ומנכ"ל קרן מנדל-ישראל (צילום: שלומי אמסלם)