חדשות ואירועים

שבוע הספר המנדלי הראשון

שבוע הספר של קרן מנדל-ישראל נועד לתת במה ליצירות חדשות פרי עטם של בוגרות ובוגרים, ולעודד מפגש ושיח סביב עולמות היצירה הספרותית לגווניה, ברוח קהילת מנדל




יותר מ-50 בוגרות ובוגרים מכלל תוכניות המנהיגות של הקרן הציגו את מיטב היצירות הספרותיות שלהם במסגרת יריד הספרים שהתקיים בחצר בית קרן מנדל. האירוע כלל רצועות תוכן בהובלת בוגרות ובוגרים, מפגשי סופרים ומופעי תרבות בהשראת המילה הכתובה. המגוון הרחב שהוצג ביריד היה עדות לעושר ולרב-גוניות של קהילת הבוגרות והבוגרים שלנו: מספרי עיון והגות, דרך ספרי שירה ופרוזה ועד ספרי ילדים ואמנות. התנובה הספרותית שהוצגה נגעה בקשת רחבה של נושאים חברתיים, פוליטיים ותרבותיים והעניקה צוהר נוסף לעולמם האישי והמקצועי של הבוגרות והבוגרים.

לאורך האירוע הובילו יותר מעשרים בוגרות ובוגרים אחת-עשרה רצועות תוכן שעסקו בנושאים מלב היצירה הספרותית שלהם: סדנאות כתיבה, מפגשי סופרים, הקראות שירה, מופעים מוזיקליים, שיחות וסדנאות המבקשות לחגוג את כוחה של המילה הכתובה. הסדנאות אפשרו מפגש בלתי אמצעי לא רק עם הטקסט אלא גם עם תהליך היצירה שעומד מאחוריו, ועוררו שיחות ושאלות עומק בנושאים מתוך עולמות העשייה של הבוגרים.

בוגרות ובוגרים נפגשים עם סופר
צילום: סימנים הפקות

את האירוע חתם מושב מליאה חגיגי, שעסק במצבו של העולם הספרותי הישראלי כיום. את המושב פתח המוזיקאי והיוצר אריאל הורוביץ, בוגר תוכנית מנדל למנהיגות בתרבות יהודית, בשיר מתוך האלבום החדש שלו, שמלווה את ספרו החדש "סיבוב ההופעות של הגולם מפראג". (לצפייה)

המושב כלל גם פאנל בהשתתפות שלושה יוצרים מהשורה הראשונה בשדה הספרות והתרבות בישראל: גואל פינטו, עיתונאי ומבקר תרבות, מגיש התוכנית "גם כן תרבות" ברשת כאן-תרבות; נועה מנהיים, עורכת ספרות ותסריט, מסאית, פובליציסטית וחוקרת תרבות, העומדת בראש מחלקת הספרות העברית של הוצאת "כנרת-זמורה-דביר"; וישי שריד, סופר ועורך דין ישראלי שפרסם עד כה שבעה ספרים שזכו בפרסים רבים ותורגמו לשפות שונות. את הפאנל הנחתה חן ארצי סרור, עיתונאית ידיעות אחרונות ומנהלת תוכנית מנדל למנהיגות בתרבות יהודית.




בפאנל סיפקו המשתתפים הצצה אל "מאחורי הקלעים" של עולם הספרות הישראלי. גואל פינטו תיאר את מלאכת הכתיבה כמלאכה קשה ומייסרת. "הכתיבה לא קלה לי בכלל. זו המאהבת הכי נקמנית שהייתה לי, ולא היו לי הרבה" (לצפייה). את עבודת העריכה תיארה נועה מנהיים "כמו טיפול משפחתי שבו הספר הוא המטופל והסופר והעורך הם ההורים, שביחד מנסים לעזור לילד להיות מה שהוא רוצה להיות בעולם, לממש את הפוטנציאל שלו" (לצפייה).

בהתייחס למשבר הספרות בישראל ושאלת הקאנון הספרותי, העלו חברי הפאנל פרספקטיבות שונות. לדברי ישי שריד, "התרבות העברית במצור. בגלל הפיצול, בגלל השנאה, בגלל השיסוי. תרבות עברית צריכה להיות משהו שיש לו איזשהו מכנה משותף". למולו הציעה נועה מנהיים כי "בתוך החברה הסופר-שבטית שלנו יש לנו דבר אחד משותף – וזה השפה שלנו: העברית היא הקרקע המשותפת שמתוכה כל הגידולים האלו צומחים ועולים. בירוא היערות הטבעי הזה, העובדה שעצים גדולים נופלים לפעמים, מאפשר להרבה מאוד גידולים חדשים ומלאי אנרגיה לעלות, להגיד את מה שיש להם לומר לדבר בקולות אחרים, להשמיע צלילים שאנחנו לא שמענו".

גואל פינטו התייחס לתפקידה של הפוליטיקה בשחיקת מעמדו של הספר בישראל: "כשאנחנו נמצאים זה שנים תחת ראשי ממשלות שמכווינים אותנו כל הזמן להייטק ומספרים לנו שהדבר היחיד שאנחנו צריכים לעשות זה את האקזיט הבא, אז אתה לא מתפלא כשאתה רואה את הסקר האחרון שמלמד שילדים היום קוראים פחות טוב ממה שקראנו לפני 20 שנה". (לצפייה)

בסיום הפאנל התבקשו המשתתפים לתאר במשפט אחד מה לדעתם תפקידם של סוכני תרבות בישראל היום. גואל פינטו אמר כי עליהם "לדבר פחות, לסתום את הפה, לקרוא כמה שאפשר, ולהבין שהתורה לא נמצאת אצלך". נועה מנהיים אמרה שסוכני תרבות צריכים "לנדנד כמה שיותר, להעיק על כמה שיותר אנשים, לתפוס כמה שיותר אנשים בזנב בגדם ולהגיד להם: 'אתם חייבים לקרוא את הספר הזה, פשוט חייבים'". ישי שריד חתם את הדברים ואמר כי "צריך ללכת לכל מקום שמוכנים לשמוע אותך, להיות אמיץ, לא לפחד להביע את דעתך, וגם לחשוב שלפעמים אולי אני צודק".




לצפייה במושב הסיום המלא >> 

לצפייה בקטלוג המלא של היריד >>