חדשות ואירועים

מחלום למקום – יזמות חינוכית-חברתית בקהילה החרדית

הבוגרים וחברי הסגל של בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית, בשיתוף עם יחידת בוגרי מנדל, הוזמנו לסיור בכפר שירה – מיזם חינוכי-חברתי פורץ דרך שהקימה צפורה גוטמן, בוגרת מחזור כ"ד של בית הספר, עבור נערות מבתים חרדיים שלא מצאו את מקומן במסגרות החינוך החרדיות הקיימות

סיור בכפר שירה – מיזם חינוכי-חברתי פורץ דרך שהקימה צפורה גוטמן

כפר שירה – חזונה של צפורה גוטמן שפותח במסגרת פרויקט הגמר שלה בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית – הוא מסגרת ייחודית ויחידה בקהילה החרדית, ובו זוכות הצעירות לחינוך ברמה גבוהה, לצד לימודי קודש עשירים וסביבה תומכת. בכפר ניתנת לתלמידות הזדמנות ללמידה, לצמיחה ולמימוש עצמי בהתאם לתפיסתן האישית, האמונית, החברתית, התרבותית והמגדרית. חשיפתן של הנערות לעולם שמחוץ לקהילה ממצבת אותן כסוכנות שינוי ומאתגרת את תפיסת העולם החרדית השואפת לשימור הקיים, תהליך שמשפיע על השיח החרדי בכל הקשור לקבלת השונה הרבה מעבר לגבולות הכפר.

הנערות שלומדות בכפר שירה הן נערות דעתניות שלא הסתגלו לדרישות המחמירות של מסגרות החינוך החרדיות הקיימות, ובקהילה החרדית הן מוגדרות "נערות נושרות". לתפיסתה של צפורה, ההפך הוא הנכון. לשיטתה, אותם מאפיינים ותכונות שהובילו את תלמידות כפר שירה למצוא את דרכן אל מחוץ לקהילה הם משאבים יקרי ערך ומקור של עוצמה, והם עשויים להוות הזדמנות לצמיחה, להתפתחות ולהפיכתן למנהיגות בעתיד.

התפיסה החינוכית בכפר שירה נותנת מקום לאישיותה ולכישוריה הייחודיים של כל אחת מהתלמידות ושואפת להעניק הכוונה וכלים שיאפשרו לתלמידות להתמודד באופן חיובי עם התבגרותן, לנתב את העוצמות שלהן לאפיקים קונסטרוקטיביים ולהשיג הישגים משמעותיים. כדבריה של צפורה: "לא בכדי בחרה קרן מנדל להשקיע בפיתוח תוכנית מנהיגות לנערות כפר שירה. מדובר בנערות שניכרת בהן עוצמה ואיכות של מנהיגות והן מהוות תקווה לעתיד טוב יותר". 

סיור בכפר שירה – מיזם חינוכי-חברתי פורץ דרך שהקימה צפורה גוטמן

צפורה הדגישה שהקמת מסגרת לימודית פנימייתית מחוץ לקהילה החרדית יוצרת דווקא הזדמנויות לפיוס עם הקהילה, ומאפשרת לשמר את הקשר של התלמידות עם משפחתן ולהימנע מהידרדרות לניכור ולכעס. ואכן, כפי שסיפרה במפגש זהבה טמיר, רכזת תוכנית המנהיגות בכפר שירה, תוכנית המנהיגות תשים דגש על  בניית זהות יהודית ערכית, ועל חיבור מחודש לבסיס המשפחתי והקהילתי כתשתית חיונית לתוכני מנהיגות בחברה הישראלית, במטרה לפתח ולממש יכולות הובלה ושינוי של פני החברה. 

גולת הכותרת של הביקור היה מפגש עם תלמידות הכפר, ששיתפו בסיפורן האישי והיטיבו לתאר את השינוי המשמעותי שחולל עבורן המעבר לכפר שירה. צוות הכפר שיתף בתפיסה החינוכית של המקום ובאתגרים שעמם הוא מתמודד. אחר כך הובילו תלמידות הכפר סיור קצר וסיפרו למבקרים על המקום.

הכירו את כפר שירה

 

הביקור התקיים במסגרת תוכנית "בוגר מארח", שנועדה לאפשר לקהילת מנדל ללמוד מן השפע המקצועי, הרעיוני והיזמי המצוי בקרב חברי הקהילה. במסגרת התוכנית, הבוגר/ת מארח/ת את המתעניינים מקרב קהילת מנדל לסיור ולדיון בסוגיה מקצועית בעלת עניין לרבים.
 
את המפגש הובילו צפורה גוטמן, בוגרת מחזור כ"ד של בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית , מייסדת ומנהלת כפר שירה, ואיילה בבלי, חברת צוות יחידת בוגרי מנדל.


פרופ יהודה ריינהרץ עם תלמידות כפר שירה