חדשות ואירועים

יצירת זיכרון קולקטיבי מפרספקטיבה חינוכית-חברתית

במסגרת תכנית "בוגר מארח" נפגשו בוגרי קהילת מנדל עם יאיר בן שלום, מנהל היכל ההנצחה הממלכתי לחללי מערכות ישראל

​מפגשי "בוגר מארח" נועדו לאפשר לקהילת מנדל ללמוד מן השפע המקצועי, הרעיוני והיזמי המצוי בקרב חברי הקהילה. במסגרת התוכנית, הבוגר מארח את המתעניינים מקרב קהילת מנדל לסיור ולדיון בסוגיה מקצועית בעלת עניין לרבים. 

נושא הזיכרון וההנצחה מעסיק מנהיגים ואנשי חינוך בבואם להבנות זהות קולקטיבית, לפתח נרטיב היסטורי, לעצב מורשת בכלל ומורשת זיכרון בפרט, וכן בבואם לגבש תוכני לימוד ולתכנן אירועים וטקסים.  

במפגש זה התארחו בוגרי מנדל במקום פועלו של יאיר בן שלום, מנהל  היכל ההנצחה הממלכתי לחללי מערכות ישראל ובוגר מחזור כ"א בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית, שסיפר על עשייתו הרבה עבור היכל זה.

נפגשו בוגרי קהילת מנדל עם יאיר בן שלום, מנהל היכל ההנצחה הממלכתי לחללי מערכות ישראל

היכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל, הממוקם בכניסה לבית הקברות הצבאי בהר הרצל, נפתח לציבור באוקטובר 2017. האתר, המכיל את שמות למעלה מ-23,000 חללי מערכות ישראל, מציע תפיסת הנצחה חדשה וייחודית, הבאה לידי ביטוי במבנה האדריכלי, בעיצוב הפנימי ובתכנים. יאיר בן שלום הוא מנהלו הראשון של היכל הזיכרון, ומתוקף תפקידו הוא שותף לעיצוב תפיסת המקום. בסיור שנערך באתר הציג יאיר את האתגרים המקצועיים והחינוכיים בניהול ובפיתוח היכל הזיכרון, וכן את הדרכים והאמצעים לביטוי תפיסת הזיכרון של המקום. 

בהמשך המפגש נפגשו הבוגרים עם פרופ' ורד ויניצקי-סרוסי מהמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים והמרכז לסוציולוגיה תרבותית באוניברסיטת ייל. פרופ' ויניצקי-סרוסי חוקרת את נושא הזיכרון הקולקטיבי וההנצחה בישראל ובעולם ואת האופן שבו חברות מתמודדות עם עברן. היא הרצתה על "יצירת זיכרון קולקטיבי" כתהליך דינמי שהמרכיבים המכתיבים את עיצובו וחיזוקו דורשים ניהול מתמיד. 

בתום הביקור בהיכל ההנצחה התקיים דיון בסוגיות החינוכיות והמנהיגותיות הנוגעות ליצירת הזיכרון ושימורו, בהקשר של ניסיונם המקצועי של הבוגרים. הדיון התקיים בבית הקפה החברתי "שלוה" בהנחייתה של רקפת מוסק, מנהלת הייעוצים ביחידת הבוגרים.

יאיר בן שלום - יצירת זיכרון קולקטיבי מפרספקטיבה חינוכית-חברתית